Nudity in fashion

Vydáno: 21.04.2011, 00:00 · Články · Autor: Olga Karpecká
Co má nahota společného s módou a oblečením?

Nahota. Co má co společného s módou a oblečením, mimo to, že probleskne při převlékání? A proč jsou dnes víc nahé než oblečené nejen modelky? A co je za tím?

Je to poměrně nedávno, co odhalený kotníček vháněl krev do žil mužům a morality do úst puritánům. A ačkoli módní  kresba si už v secesi dovolila odhalit tu ňadro, tu stehno, pořád to byla kresba a v podstatě umění. Jak bylo zmíněno v mnoha biografiích o Coco Chanel, zásadní zvrat přinesla první světová válka. Nutnost rychlosti  pro případnou evakuaci,


Nedostatek materiálu a všeobecná ženská emancipace nastínily cestu pro zlatá dvacátá a styl „La Garconne“. Módní a uměleckou ikonou té doby byla černošská tanečnice Josephine Baker, která si s podprsenkami a oblečením všeobecně hlavu nelámala. Nic ale netrvá věčně a uvolněná dvacátá léta se přelila do krizových třicátých a válečných čtyřicátých. Ty vnímáme jako období pin-up girls, ale to, co dnes považujeme za roztomilé, bylo tehdy určeno pro oči osamělého vojáka. Bikiny byly dlouho považovány za nemravné a leckde se nesměly prodávat. Vždyť i dnes tolik populární kalendář Pirelli vychází ze stejného základu jako obrázky, kterými si automechanici vylepují skříňky dnes. (A které by mnozí rozhodně nenazvali estetickými.) Kde nastal ten zlom? Uvolňování pravidel přicházelo postupně už od šedesátých let, ale hlavní události nastaly v osmdesátých letech a na počátku let devadesátých.  Kdo by neznal Helmuta Newtona nebo fotku těhotné Demi Moor na obálce Vanity fair z roku 1991? Postmoderní společnost přijala nahá těla nejprve v jejich „přirozené kráse“, až se nakonec dopracovala i k tomu, aby přijala to, co bylo dříve pornografií.

Ve své podstatě se nahota v kombinaci s módou a stylem vyskytuje ve třech základních formách.

Móda jako reklama na módu - sex sales

Sex prodává. To je skutečnost, kterou nelze popřít. Milióny let evoluce není možné jen tak zahodit. A popravdě, vy byste nechtěli být krásní a úspěšní u pohlaví, které vás zajímá? Přece, pokud nosíte stejné jeansy jako slečna s perfektními ňadry, po které šílí každý muž, máte tak nějak pocit, že i vaše poprsí je o něco hezčí. Reklama – nahota, se kterou se kupující pozitivně ztotožní.

A nebo vás zaujme, když je modelka sice oblečená, ale za ní se jasně rýsuje mužské tělo? Je to rafinovanější, než  silikonová blondýnka na motorce, ale v podstatě to je totéž. Reklama jako nabídka sexu s někým přitažlivým, podmíněná vlastnictvím dané věci.

Nebo vás zaujme bilboard, na kterém je téměř souložící dvojice... a v rohu malý flakón parfému? Naše oči podvědomě vyhledávají dráždivé scény, a když už tak kloužou po obraze, pravděpodobně si všimnou i jinak nenápadného loga. Reklama šokem, jejímž mistrem, nejen v oboru nahoty, byl svého času Benetton.

Určitě namítnete: A co fashion editorialy? Nebo titulní strany? Ty reklamě slouží tak nějak méně... Souhlasím s vámi. Ale kde vynikne kožich lépe? Na ženě v pleteném svetru a dlouhé sukni nebo na ženě, která má mimo něj na sobě jen lodičky? Nejen současná estetika je postavena na kontrastu. Krásné vedle ošklivého září ještě víc. A kde jinde vyniknou luxusní kousky, než vedle nahého těla, kde je nic neruší? Navíc, takový editorial...prostě zaujme.

Nahota jako nerušivý prvek krásy, krása jako móda.

Od kontrastu je to jenom kousek k harmonii a „nerušení“. Tam, kde by jakékoli oblečení kazilo výsledný dojem, je nejlepší ho odložit.

Představte si takový beauty editorial, kde je dekolt „zhyzděný“ ramínky podprsenky. Prezentaci umění kadeřníka, kde větší pozornost než účes poutá značka topu, který má modelka na sobě.

Mnoho testů modelek se dneska fotí topless, nebo jenom v kalhotkách, aby vynikla přirozená krása dívky. A co se týče snapshotů, plavky na nich použité mají být co nejmenší co nejméně nápadné ze zjevných důvodů. Nesmí poutat větší pozornost, než obličej.

Nebo si představte právě onu slavnou fotku Demi Moore. Byla by lepší, kdyby na sobě měla těhotenské šaty? Nepředstavovala by tehdy ženu v šatech více než ženu, nastávající matku?

Nahota jako umění, umění jako móda

Akty (nejen) slavných žen a mužů můžeme občas vidět balancovat na hranici mezi módou a uměním. Tam, kde se tyto dva obory prolínají, vznikají nejvýznamnější centra „nudity in fashion“. Nejviditelnějším představitelem poslední doby je magazín Love a jeho obálky, na kterých jsou supermodelky, jejich boty...a švihadlo.

Ti, kteří sledují umění, se setkají s módou a naopak, módním nadšencům je představeno i něco, co tak docela móda není. A společnost jako celek získává.

Možná by se mohlo zdát, že svět tedy spěje k čím dál větší nahotě. Že za chvíli bude mít nejen každý své vlastní  profesionální, více méně fashion akty (Sama občas dělám aktovou modelku. Takže za sebe říkám: Výborný nápad! Nechte se vyfotit, dokud jste mladí!), ale dokonce budeme nazí chodit po ulicích. Jenomže všechno má své pro a proti. Tam, kde je nahota přirozená se naopak zahalené stává vzrušujícím (syndrom nudistické pláže). Vždyť přiznejme si, mě osobně se začne vařit krev spíše při pohledu na muže v košili a kalhotách, než na Davida Beckhama ve značkových trenýrkách. Netroufám si mluvit za muže, ale předpokládám, že topless náctiletá modelka v nich zdaleka nevzbuzuje takové  fyziologické procesy, jako před lety budily hrdinky Pobřežní hlídky v plavkách.

A tedy, nezbývá než nechat se překvapit, kdy nastane vrchol a co jím bude a také tím, co bude následovat potom. A pokud vám osobně nahota v módě nevadí, ať už jako marketingový  tah, cesta ke kráse nebo umělecký prvek, užívejte si ji. Možná že se tento trend zanedlouho vyčerpá.

Olga Karpecká
Zdroj: Vlastní

Doporučujeme

Další články