Young Fashion Designer

Vydáno: 04.09.2011, 22:00 · Články · Autor: Olga Karpecká
Ceny pro mladé návrháře jsou rozdány.

Ve čtvrtek 1. září proběhlo na pražském Žofíně slavnostní finále a vyhlášení soutěže Young Fashion Designer.

Akci na podporu mladé české módy iniciovala společnosti Granette & Starorežná Distilleries. Vzhledem k tomu, že se jedná o společnost zaměřenou na výrobu alkoholických nápojů, nejen večer, ale celý počin se nesl v duchu barmanství a míchaných nápojů.

Na rozdíl od mnoha jiných soutěží, ve kterých jsou hodnoceny aktuální kolekce návrhářů, v této šlo o vypracování kolekce na jasné zadání - nová značka vodky Vodka 42 Blended tak měla najít ideální stejnokroje pro své barmany. To, že motivace mladých návrhářů a studentů návrhářských oborů vysokých škol k vytvoření kolekce pro gastropersonál byla vysoká, dosvědčuje nejen hlavní cena 42 tisíc korun a tříletý kontrakt, ale také silná účast.

Z dvaceti přihlášených kolekcí, které obsahovaly košile, polokošile, trička a barmanské zástěry pro obě pohlaví, byly 1. září vybrány tři nejlepší, které čekala prezentace na slavnostním galavečeru. Kolekce mimo předepsaných prvků měly obsahovat asociace, které ztvárňuje Vodka 42 Blended – živly, nespoutanost, provokativnost, výjimečnost a emoce.

Jako první byla prezentována kolekce značky Zajaty. Košile a polokošile především v bílé barvě, zástěry z imitace denimu, jako doplněk různě tvarované šle. Inzerovanou inspiraci 30. lety nebylo moc poznat, nicméně modely dodržovaly klasické linie a zároveň byly svěží.

Jako druhý v pořadí svou kolekci představil Filip Hofmann, aktuálně hlavní návrhář značky Skafandr. Oblečení bylo pojato moderním způsobem, s použitím funkčních materiálů a složitých střihů. Pracovní oděvy barmanů tak trochu připomínaly dresy sportovců.

Třetí finalistkou se stala Anna Marešková, studentka VŠUP v Praze. Autorka podle svých slov našla inspiraci ve slovech „...a po dlouhé noci zůstal jen otisk rtěnky na barmanově košili...“ Motiv bílé košile a rudé rtěnky se opakoval na všech pánských modelech, dámské modely představovaly rudé zástěry a trička s aplikací korzetů. Podle moderátorky se jednalo o návrhářčinu první ucelenou kolekci a nutno říct, že to bylo vidět. Jednak nesmírnou a chvályhodnou kreativitou, na druhou stranu do jisté míry naivním pojetím zadání.

Porota, sestávající se ze zástupců zadavatele, návrhářek Daniely Podlešáková a Hany Zárubové, herců Zuzany Norisové a Viktora Limra a barmana Alexandra Mikšovice nakonec vítězem zvolila Filipa Hofmanna. Na druhém místě se umístila značka Zajaty, na třetím pak Anna Marešková. Bylo tak jasně vidět, že oděvní design určený pro jasně danou příležitost má poměrně jiná pravidla, než běžné kolekce, respektive komerční tvorba vyžaduje jiný přístup, než tvorba nekomerční.

Po vyhlášení přišel čas pro zábavu, barmanské show a vystoupení Ivy Frühlingové.

Závěrem bych především chtěla ocenit iniciativu společnosti Granette & Starorežná Distilleries. Zatímco by jako mnoho jiných značek mohli udělat zvlášť propagační večírek Vodky 42 Blended a stejnokroje nechat navrhnout vítězem soukromého výběrového řízení, rozhodli se tyto dva kroky spojit. Návrháři se tak zviditelnili a získali podporu, značka získala originální design.

Samozřejmě, někteří by mohli namítat něco o využívání mladých návrhářů velkou firmou, něco o komerci a podobně. Ale já jsem přesvědčena o tom, že módní tvorba je zejména o penězích. Málokdo si může dovolit vyrábět věci, které jsou sice vysoce umělecké, ale o to méně prodejné. Zkušenosti z podobných soutěží jsou proto pro začínajícího návrháře nezbytné - což ostatně potvrdila i vítězná kolekce navržená nikoli studovaným návrhářem, ale barmanem.

Osobně bych tak velmi ráda viděla další podobné soutěže, ať už vyhlašující tendr na oblečení hostesek, prodavaček nebo jiných povolání, které vyžadují praktické ale zároveň vkusné oblečení. Zatímco ke kreativitě, originalitě a inovativnosti jsou návrháři tlačeni na školách a na většině soutěží probíhajících během roku, praktické využití střihů a materiálů je nezbytné pro komerční prosperitu značky. A bohužel, montérky se na uměleckých školách nikdo navrhovat neučí.

   

Olga Karpecká
Zdroj: vlastní

Doporučujeme

Další články