Fashion Talk Room No. 3

Vydáno: 28.02.2014, 19:55 · Novinky · Autor: Tereza N
V úterý proběhl už třetí Fashion Talk Room. Tentokrát diskutoval Jakub Polanka a Petra Ptáčková o významu Fashion Weeků pro návrháře.

V pořadí už třetí Fashion Talk pod hlavičkou Czech Fashion Council, o. s. se konal v úterý 25. února v Českém centru Praha. Na téma FASHION WEEK - Význam fashion weeku pro designéry, módní průmysl i společnost spolu s Olo Křížovou diskutovali Jakub Polanka a Petra Ptáčková. Mimo jiné oba tvůrci odkryli svůj názor na české módní eventy, prozradili, proč své nápady raději prezentují v zahraničí, a také to, zda mají vůbec čeští návrháři možnost prosadit se v cizině nebo dokonce být hlavou módních domů.

Krátce před půl šestou, kdy diskuze oficiálně startovala, byla už místnost obsazená téměř do poslední židle, a většina návštěvníků pokorně seděla na svých místech, takže se mohlo okamžitě začít. Slova se ujala Olo Křížová, která hned v úvodu představila zásadní rozdíly a přístup Fashion Weeku v New Yorku, Londýně, Milaně a Paříži. Mluvilo se také o tom, že móda je v dnešní době především byznys: „Móda jako taková přestává v tržním mechanismu fungovat, spousta značek se musela nechat odkoupit, spousta zkrachovala. Proto značky jako Dolce&Gabbana zakládají fondy a platformy pro podporu mladých návrhářů," vysvětlovala Olo současnou situaci.

„Pro mě jako pro designéra je velký rozdíl v tom, jestli jste brand nebo samostatná osobnost, která chce tvořit téměř kdykoliv, protože Fashion Weeky vznikly převážně proto, aby se prodávalo, a to dost často zničí značku. Sám sebe už pomalu ničí i byznys, který vyrostl v módních metropolích. Mnohem víc lidí začalo vnímat individualitu a zajímá se o autory, kteří se do toho velkého koloběhu Fashion Weeku nikdy nedostanou," vysvětlil Jakub Polanka svůj postoj a zároveň nakousnul téma, které se stalo dalším bodem programu. 

Totiž fakt, že, zařadíte-li se po bok známých značek a velkých firem, už to není vyloženě o tvoření si něčeho, za čím si stojíte, ale jde opět o byznys, o to, aby se to prodávalo. Dědictví značky, i přesto, že většina domů si ho snaží uchovat, musí jít stranou před vyděláváním peněz. Přesto se však čeští designéři módních prezentací v zahraničí, ať už je to konkrétně Fashion Week či nikoliv, zúčastňují a to poměrně v hojném počtu. A právě jednou z nich je i Petra Ptáčková, která momentálně absolvovala hned několik prezentací,  mimo jiné například v Madridu: „Narozdíl od jiných měst, konkrétně v Madridu mě překvapilo to, jak bylo všechno připravené, jak to klapalo. Člověk se mohl věnovat svým věcem. Jinde se mi stalo třeba, že byla sice připravená projekce, ale nikde nebyl nikdo, kdo by to spustila následně vypnul a běhat tři minuty před přehlídkou a někoho shánět, není zrovna ideální. Na tom je pak vidět, že je to všechno o lásce k tomu tvoření, jsou to momenty, kdy si člověk říká, jestli to za to stojí."

 

Oba návrháři se shodli na tom, že láska k navrhování a vůbec vytváření oděvů je jedním z důvodů, proč se držet "menšího rybníčku", než se zařadit po bok velkých značek a právě kolotoče Fashion Weeků. Jde totiž o to, co do té práce vloží oni sami, ne o značku či tvář. Olo Křížová k tomu dodala, že by se samozřejmě našli lidé i tady v Česku, kteří by dokázali vést světoznámý módní dům. Otázkou je však to, zda to za to stojí na úkor jejich vlastních nápadů a představ.

A jak už to tak bývá, dostalo se i na českou módní scénu, respektive přístup českého publika k místním designérům. Trochu se smutkem v hlase se Polanka rozpovídal o tom, že tu bohužel nefunguje zpětná vazby a určitá interakce. Že stále dáváme přednost řetězcům před originálními jmény, a že se na módu chodíme jen koukat, právě třeba prostřednictvím eventů, které v posledních letech zaplavují Prahu. K nim konkrétně se vyjádřila Olo Křížová, která otevřeně mluvila o tom, že jde především o PR akce, a že zejména Prague Fashion Weekend si ve svých začátcích dával za úkol zpropagovat butiky v okolí Pařížské ulice. Vysvětlila také, že je opravdu těžké přilákat sem lidi, jejichž návštěva by v tomto hledu byla smysluplná tak, jako je tomu v jiných zemích, kde právě na vyhledávání těch správných lidí mají týmy odborníků, kteří tady bohužel nejsou.

Problém tu prý představují i některé projekty, právě třeba módních návrhářů. To, co v zahraničí jde okamžitě, není problém a vyřeší se během chvíle, se u nás prodiskutovává nekonečně dlouho a ve výsledku to veřejnost třeba ani nepřijme jako něco skvělého, nebo minimálně něco, s čím si někdo dal práci, nějakou tvůrčí činnost, ale jako zbytečnost a bezvýznamnost. A to samé platí i o módě v českých ulicích, k čemuž Petra Ptáčková řekla, že právě to je důvod, proč začala nosit své oblečení. Publiku také ukázala své extravagantní barevné tenisky, které prý celý den vzbuzovaly velké ohlasy typu: Koukej na ty parníky."

Závěrem bylo přítomným promítnuto video se sestřihem právě z posledního Prague Fashion Weekendu, kde Jakub Polanka i Petra Ptáčková představili své kolekce. Celá akce probíhala velmi uvolněně, a i přesto, že diskuze trvala téměř dvě hodiny, utekla velice rychle.

Tereza N
Autor: Tereza N
Zdroj: vlastní

Doporučujeme

Další články